Tuesday, October 02, 2012

Joukkoja liikuttamassa

Salon kaupungin joukkoliikenne pyörii keskusteluissa lähes taukoamatta. Kuntaliitoksen myötä joukkoliikenteessä tapahtui monia muutoksia, kun ELY-keskuksen rahoittamat linjat muuttuivat kuntarajat ylittävästä liikenteestä kunnan sisäiseksi. Salon kaupungista on myös tullut joukkoliikenneasioissa toimivaltainen viranomainen.

Kaupunki käyttää liikennepalveluiden järjestämiseen miljoonia vuodessa, mutta on aiheellista kysyä, onko rahalle saatu vastine aivan kohdillaan. Ennen kesää kaupunginhallitus päätti ostaa tiettyjä linjoja taatakseen kuntalaisten parempaa liikkumista. Päätöksen jälkeen on käynyt selville, että osa kilpailuttamatta jätetyistä linjoista oli kukaties merkityksellisempiä kuin on annettu ymmärtää.

Kaupungin luottamushenkilöiden tulee voida luottaa virkamiesvalmisteluun, koska on mahdotonta, että yksittäinen luottamushenkilö tietäisi kaikki seudun bussivuorot ja -reitit. Päättäjille on avoimesti kerrottava ne muutokset, joita ollaan esittämässä. Luottamushenkilöiden tehtävä ei ole valmistella asioita, vaan päättää niistä. Siksi perusteet on oltava kunnossa.

Olen sitä mieltä, että kuljetuspalvelut on siirrettävä yhteen pakettiin, jotta synergiaetuja on edes mahdollista etsiä. Vielä mietin tosin sitä, onko palveluiden paikka kaupunginhallituksen vai kaupunkisuunnittelulautakunnan alaisuudessa.

Rehellisesti sanottuna en usko, että pelkkä kuljetuspalveluiden keskittäminen riittää toimivuuden ja vaikuttavuuden paranemiseen. Tällä hetkellä ongelma on myös siinä, että kuljetuspalveluiden suunnittelussa näkyy liian heppoinen paikallistuntemus. Tässä asiassa tulisi tehdä enemmän yhteistyötä paikallisten liikennöitsijöiden kanssa, jotta reitit olisivat optimaaliset ja kustannukset sitä kautta myös.

Keskusteluissa on tullut selväksi, että päättömiä linjauksia on tehty. Eräs liikennöitsijä halusi kokeilumielessä aloittaa reitin, jota olisi rahoitettu lipputuloilla. Kaupunki eväsi pyynnön, vaikkei siitä olisi aiheutunut kustannuksia. Toinen yrittäjä halusi ajaa Raatalaan päättyvän reittinsä takaisin Saloon lipputuloilla ja tähänkin lupa evättiin. Onko tämä oikeasti kaupungin tapa tukea yrittäjyyttä?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home