Monday, August 27, 2012

Brändäystä

Risteilimme lauantaina valtuustoryhmän kanssa Ahvenanmaalle. Agendalla hallintosääntöuudistus. Lisäksi kuulimme Tabellin Annan alustuksen kaupunkibrändäyksestä, jonka hän on valinnut opinnäytteensä aiheeksi. Anna opiskelee siis liiketaloutta Turun AMK:n Salon toimipisteellä ja tiiviisti mukana myös demareiden toiminnassa.

Anna toi varmasti omalla alustuksellaan monille meistä aivan uudenlaista katsantokantaa Salon kaupungin kehittämiseen. Tätä nuorta naista kannattaa kuunnella, siksi tuoreita ja hyviä ajatuksia hänellä on. Että ihan vaan vinkiksi vaikka kaupunginkin työryhmiin.

Kuntaliitoksen aikaan lanseerattiin ajatus Salon kaupungista viherkaupunkina. Ajatus oli hyvä. Ongelmaksi muodostui se, ettei kukaan oikein tiennyt, mitä termin takana on. Yleensä termin sisältö vaihtelee vastaajasta riippuen. Osalle se tarkoittaa maaseutukaupunkia, toisille ekologista. Sinänsä tästä olisi varmaan saanut rakennettua  vahvan brändin, jos perusta olisi ollut kunnossa.

Salon kaupungin brändiä on rakennettu työryhmän voimin. Kovin vahvaa ajatusta brändin takana tuskin on, koska ainakaan minä en pystynyt yhtään muistamaan, millaista brändiä kaupunki itselleen ajaa. Kaivoin sitten esiin vähän materiaalia ja muistin, että jossain olen kyllä törmännyt.

Kovasti vain tuntuu edelleen siltä, että haluamme pitäytyä teknologiakaupunkina, eikä oikestaan millekään uudelle ole edes annettu sijaa. On aika hauska, että haluamme olla johtava tutkimuksen ja tuotekehitystoiminnan keskus langattoman tiedonsiirron sekä hyvinvointi- ja terveysteknologian sektoreilla. Tämä tarkoittaa mielestäni myös kaupungin yhä kasvavaa panosta verkkomaailmaan.

Salon kaupungilla ei ole edes virallisia sivuja Facebookissa. Salo-ryhmän on aikanaan perustanut yksityishenkilö, joka on tarjonnut sivustoa kaupungin ylläpidettäväksi, mutta tämä ei ole kelvannut. Sosiaalinen media markkinointikanavana on yhä kasvava. Myös kaupungin internet-sivut ovat hieman kömpelöt, eikä palveluita ole sähköisesti tarjolla kuin vain muutama.

Salon nuorisopalveluille täytyy nyt antaa ruusuja sosiaalisen median hyödyntämisestä. Sitä käytetään tehokkaasti. Tästä ehkä oppia koko organisaatioon?




0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home