Friday, February 27, 2009

Valopilkku terveydenhuollossa

Terveyskeskuksen palveluja arvostellaan usein taitamattomaksi ja huonoksi. Kyllä yksityisellä on niin paljon parempaa. Itsekin sorrun tähän aika ajoin. Syy: palvelun heikkous. Terveysasemalle mennessä palvelu on joskus hyvinkin tympeää ja tylyä. Työterveydessä yksityisellä palveluntuottajalla en ole vielä koskaan kohdannut hymytöntä asiakaspalvelijaa. Totuus on, että asiakaspalvelualallahan myös hoitotyössä ollaan. Hoidon laadusta minulla ei sen sijaan ole mitään pahaa sanottavaa. Lääkärit ovat päteviä ja osaavat työnsä.

Suuri valopilkku kunnallisessa terveydenhuollossa on neuvola. Nyt ensimmäistä lastani odottaessani olen asioinut neuvolassa säännöllisesti. Ensisynnyttäjän neurooseihin osataan suhtautua asiallisesti ja perusteellisesti, vaikka asia olisi ihan mitätön. Minulle ne eivät aina sitä ole olleet. Olen saanut loistavaa palvelua ja odotus tuntuu kovasti turvalliselta ja valvotulta. Samaan aikaan hyvä ystäväni odottaa vauvaa maailmalla. Paljon asioita, joita minulle on neuvolassa kerrottu, on siellä äidin itsensä selvitettävä. Myös synnytykseen liittyvissä asioissa Salo ja Suomi tuntuvat olevan puolivuosisataa edellä. Ihana asua täällä!

Jouduin myös ikävien sattumien vuoksi jo kertaalleen sisälle synnytysosastolle nesteytykseen. Palvelu oli sielläkin aivan mahtavaa, enkä missään vaiheessa kokenut, että minua olisi kohdeltu huonosti. Lupasin palata osastolle seuraavan kerran iloisemmissa merkeissä kesäkuussa.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home