Monday, May 19, 2008

Olen tänään ahkeralla kirjoituspäällä, oltuani koko viikon linjaamassa Naisliiton toimintaa. Tällä kirjoituksella avaan oman puheenjohtaja näkemykseni.

Viikonloppuna kuulin myös toisen puheenjohtajapaneelini. Peli on nyt osaltani enemmän auki kuin pari viikkoa sitten. Olisin ollut valmis äänestämään Urpilaista tuosta noin vaan. Taustalla muutoksessa on monia asioita. Olen tehnyt paljon tutkiskelua omien maailmankatsomuksellisten näkemysteni kautta ja asia avautui uudella tavalla. Mutta tässä lista harkintojeni kohteesta perusteluineen:

Miapetra Kumpula-Natri on tällä hetkellä listani ykkösnimi. Asetin hänelle muutaman itselleni tärkeän kysymyksen ja niissä hän oli omilla linjoillani. Monissa kansainvälisissä asioissa olen Mipen kanssa samaa mieltä, eikä suuria eroja ole kotimaan politiikassakaan. Haaste on tietysti loppukesästä syntyvä lapsi, mutta äitiyden ei kuitenkaan tulisi olla este työuralla etenemiseen.

Jutta Urpilainen on alkuperäinen suosikkini ja edelleen vahvoilla. Hän vaikuttaa ihmisläheiseltä ja monissa asioissa olen hänen kanssaan samaa mieltä. Uskon, että hänellä on liikkeellemme paljon annettavaa. Miinuksena ja tilanteen aukeamiseen johtava seikka oli yksinkertaisesti se, että hän ei ole vastannut muutamiin hänelle asettamiini kysymyksiin. Uuden puheenjohtajan tulee kuitenkin kyetä olemaan lähellä kansaa ja siitä tämä nyt kielii.

Kolmas vaihtoehto on Tarja Filatov, joka kokemuksellaan on muita ylempänä. Olen kuitenkin hieman epävarma siitä, riittääkö hänen karismansa nostamaan puolueen. Tarjan näkemykset viikonloppuna mm. lapsilisistä olivat minulle todella positiivisia. Tarjasta mediassa saatu kuva murtui viikonloppuna, kun katselin hänen toimintaansa liittokokouksessa. Kaikessa huokui lämmin ja aito ihminen.

Parhaat ideat on kuitenkin esittänyt Kimmo Kiljunen. Maksuton päivähoito ja julkinen liikenne, ikäihmisten oma neuvola ovat kaikki sellaisia, jotka toivoisin näkyvän puolueen tulevissa ohjelmissa. Kimmon ajatukset eivät vain nyt riitä minulle, puheenjohtajalla täytyy löytyä myös muita ominaisuuksia. Meillä on yhdeksän kelpo ehdokasta, joista osa on kelvollisempia kuin toiset. Vielä minulla on kolme viikkoa aikaa pohdintaan ja lopullisen päätöksen tekemiseen!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home